181206 Teknikere tester systemer i Akutcentret_DSC5620_1040px.jpg

Alle installationer og rum tjekkes igennem for at sikre, at alt virker efter hensigten. Foto: Agata Lenczewska-Madsen

Som de første er Servicecentrets teknikere rykket ind i det nye akutcenter i Viborg for at gennemteste og lære de mange nye systemer at kende, inden hospitalet tager imod første patient i de nye rammer midt i 2019.

12-12-2018

- Det ser ikke helt rigtigt ud...

Lars Hampen Christensen lyser med lommelygten ind i det smalle ventilationsskab. Lader pegefingeren stryge hen over spildbakken i bunden og betragter den gule væske på fingeren. Noget drypper olie.

- Det skal helt klart ordnes, konstaterer han og opretter med det samme en sag via den medbragte iPad.

Sammen med kollegerne Rainer Kolinski Hrab og Mogens Thorup Nielsen fra Servicecentret har han for tiden sin daglige gang i det nye akutcenter ved RH Viborg. Her tjekker og tester de tre teknikere alt fra ventilationssystemer, sprinkleranlæg, vandhaner og automatiske brandalarmer til loftslys, CO2-målere, patientkaldeanlæg og rør til medicinske gasser for at sikre, at alt er, som det skal være.

- Det gælder jo om at finde eventuelle fejl og mangler, så vi har mulighed for at få rettet og tilpasset det hele, så det fungerer optimalt, når patienterne kommer – og så læger og sygeplejersker kan bruge deres energi på patienterne i stedet for på teknik, forklarer Rainer Kolinski Hrab.

Test og læring
Den omfattende kontrol er en del af Servicecentrets commissioning-arbejde, som handler om at sikre en god og sikker overgang fra byggeri til daglig drift af de 25.500 nye kvadratmeter.

- Vi går meget struktureret til værks. Det er man nødt til, når man skal gennemgå så stort et byggeri. Vi læner os op ad alle de erfaringer, vores kolleger i Aarhus har gjort sig, og så har vi fået hjælp af et eksternt firma til at udforme detaljerede lister med ting, der skal tjekkes, forklarer leder af HE Midt Teknik, Johnny Brorson.

Samtidig er det afgørende, at gennemgangen foretages af erfarne teknikere, som ved, hvordan teknikken skal spille sammen med det eksisterende hus – og hvordan hverdagen på et hospital fungerer.

- De ved, hvad der er ekstra vigtigt at kontrollere og tryk-teste. Samtidig giver arbejdet dem en unik mulighed for at lære alle systemerne ekstra godt at kende, så de kan fungere som en slags superbrugere og lære kollegerne op, når vi tager akutcentret i brug, siger Johnny Brorson.

Han understreger, at den omfattende indsats også handler om at sikre, at hospitalets Projektafdeling får, hvad der er bestilt og betalt for. At entreprenørerne har leveret som aftalt. Og at systemerne fungerer som forventet.

Højteknologi og håndelag
Ude i det nye akutcenter er Rainer Kolinski Hrab og Lars Hampen Christensen nået til en af de nye sengestuer. Mens Rainer klikker sig ind på de rigtige rum i computerens skema, tjekker hans makker, at loftslyset virker. Klikker tænd og så sluk. Dæmper lyset og øger det igen, inden han fortsætter hen til vandhanen og kontrollerer sensoren og vandets temperatur ved at holde hånden under vandstrålen.

For nok er kontrollen systematisk og avanceret med it-systemer, måleapparater, iPad og computer – men der er stadig brug for teknikersnilde og det menneskelige føleapparat.

- Vi er nødt til at have fat på de fleste af installationerne rent fysisk. Tjekke, at der er de rigtige mærkater på rørene, at samlingerne sidder rigtigt, at stikkontakterne virker, og at vandet bliver varmt, forklarer Lars Hampen Christensen, inden han puster i rummets CO2-måler for at tjekke, om den viser det forventede udslag på computeren efterfølgende.

Ud over det omfattende test- og kontrolarbejde har Servicecentret også to daglige runderinger i det nye akutcenter for at sikre, at der ikke pludselig er utætte vandrør eller andet, som har givet sig i forbindelse med de forskellige tests.

Men selv om teknikerne for tiden altså i stort omfang har fokus på at finde de ting, der skal rettes, er de ikke i tvivl om, at det nye akutcenter bliver godt.

- Der vil helt sikkert være ting, som vi kommer til at bygge om eller ændre hen ad vejen – sådan vil det altid være på et hospital, hvor behovene ændrer sig hele tiden. Men det ser godt ud, og vi glæder os rigtig meget til at overtage bygningen og komme i gang med at drive hospital i den, fastslår Johnny Brorson.